När konceptet fungerar som det ska

Härjeånskoncernen vände sig till Konceptstudion när varumärkets koncept, utformning och inriktning skulle uppdateras. Eftersom energibranschen ofta kommunicerar funktionellt och likasinnat, såg vi ett tillfälle att positionera Härjeåns som en mer mänsklig aktör, både som arbetsgivarvarumärke och som energibolag i närsamhället.

Att tända lampan en kall vinterkväll ses som en självklarhet för de flesta. För Härjeåns ligger det 100 års mänskligt arbete bakom knapptrycket.

Vi ville visa att Härjeåns gör skillnad för kommande generationer och står för hållbar energi, hållbara människor och hållbar tillväxt – på naturens villkor. I minst 100 år till.

Vi landade i konceptet:

Visst är det härligt när allt fungerar som det ska

Ett koncept som inte landad obemärkt utan ställde höga krav på hela organisationen. Den första reaktionen var oron för att saker kanske inte funkar hundra hela tiden. Vilket ledde till ett internt arbete att identifiera vad och när saker faktiskt fungerar som det ska. Vad behöver vi göra för att Härjeåns ska fungera så bra som möjligt?

Den primära målgruppen för den externa kommunikationen är närsamhället och medarbetare samt potentiella medarbetare.

För Härjeåns är det viktigt att bygga ett starkt förtroendekapital med närsamhället eftersom människorna är beroende av den infrastruktur som Härjeåns besitter i form av elnät, fibernät och el- produktion. Härjeåns Kompetensförsörjning är viktig för att kunna hålla hög kvalitet i alla led. Alla mår bra av att Härjeåns är en attraktiv arbetsgivare; medarbetare, koncernen och närsamhället.

Vi har jobbat med:

  • Detta koncept kan vridas, vändas och anpassas efter situation i form av ett påstående.

    Det tar fasta på insikten att vi faktiskt har det rätt bra.

  • Varumärket ska laddas med en balanserad mix av emotionella och rationella värden för att primärt vara ett starkt arbetsgivarvarumärke och på sikt bygga ett starkt förtroendekapital. Det ska finnas en konkret verktygslåda med tydliga riktlinjer så att alla marknadsinsatser är synkade i både budskap och utformning.

  • Varumärkesbyggande reklamfoto

  • Texter som tar avstamp i konceptet för olika affärsområden

  • Vi har gjort en redesign på hela varumärket