Att välja äventyret

Region Jämtland Härjedalen ville öka inflyttningen och stärka rekryteringen. Därför tog vi fram den varumärkesbyggande kampanjen ”Jag valde äventyret”, med syfte att lyfta människors inre äventyr.

Jämtland Härjedalen brukar kunna förknippas med storslagna äventyr. Här finns förutsättningarna. Samtidigt kan ett äventyr, som bekant, vara mer än att ge sig ut på en utmanande fjällvandring eller rida islandshäst över myren. Ett äventyr kan vara att våga säga upp sig från sitt jobb, sälja sin bostad och flytta till en jämtländsk gård för att bli självförsörjande.

Med kampanjen ”Jag valde äventyret” ville vi utforska precis detta och angripa begreppet ”äventyr” på ett personligare plan. I stället för att fokusera på äventyrliga platser valde vi att lyfta människor som har gjort spännande val, som har haft modet att förverkliga en dröm.

För detta krävs det styrka och självständighet.

“Jag kom hit för träningsmöjligheterna men stannade för vilopauserna”

– Anna J. Haag

“Jag kom för utsikten men stannade för insikten”

– Sofia Einarsson

“Jag valde inte att komma hit, men jag valde att stanna”

– Samira Musa

Vi har jobbat med:

  • ”Jag valde äventyret” utgår från varumärkesplattformens identifiering kring äventyr och övrigt identifierade egenskaper. Vi har valt att lyfta människor istället för plats och prata inre äventyr kopplat till egenskaper som mod, styrka och att vara självständig istället för att äventyret är platsberoende. Vi lyfter människor som på ett eller annat sätt gjort spännande val i sitt liv och som kan förknippas med ett äventyr.

  • En plattform med avsikt att stärka regionens varumärke, kommun för kommun.

  • Stilla och rörligt annonsmaterial i sociala medier.

  • Varumärkesbyggande reklamfoto för att stärka varumärket Jämtland Härjedalen.

  • Varumärkesbyggande copy för att stärka varumärket Jämtland Härjedalen.

Undantaget som bekräftar regeln är tjejen som inte ens valde att komma hit. Men där bli kommunikationen ännu starkare när hon väljer att stanna.